27 Haziran 2012 Çarşamba

ÖFKE DANSI-Dr.Harriet Lerner


Varlık Yayınları
Basım Tarihi:2012- 12. Basım
Çeviren: Sinem Gül
  Nisan Ayında Yağmur'un okulunun tatilinden yararlanarak üç günlüğüne İzmir'e gittik. Tabii ki Hamdiye'de kaldık. Hamdiye, hem Halil'in hem benim üniversiteden yakın arkadaşımız. Otuz yılı aşkın süredir bitmeyen sohbetlerimizden birini yaparken, can dost Hamdiye bana 'Öfke Dansı'nı oku dedi. 'Bak Hamdiş' dedim , 'öyle üç derin nefes alın, ortamı terkedin gibi şeyler yazıyorsa ben bu işte yokum '. 'Hayır' dedi Hamdiye. 'Bu farklı.' Ve anlatmaya başladı. Ben şimdi burada onun kelimeleriyele tekrar edemeyeceğim ama etkilemeyi ve İstanbul'a döner dönmez kitabı alıp  okutturmayı başardı. Ve deee haklı çıktı.


  Epeydir bir kişisel gelişim kitabı okumamıştım, iyi geldi valla. Öfke Dansı aslında kadınlar için yazılmış, girişinde 'Yakın ilişki modellerini değiştirmek isteyen kadınlar için rehber' diye yazıyor ama pekala erkekler tarafından da okunabilir. İlişki derken de eş, çocuk, anne her türlü ilişki kastediliyor, sadece erkek -kadın ilişkisi değil. Bütün kitap boyunca kendim dahil pekçok arkadaşıma rastladım,konular ve olaylar o kadar tanıdıktı. Öneriler ise uzun vade gerektirebilse de yapılamaz şeyler değil.

  Ben burada kitaptaki sıralama yerine kendi aklımda en çok kalanlarla anlatacağım.
Önce ,öfkenin yanlış yönlendirilmesi sonucunun neler olduğunu görüyoruz. Kavga,tartışma,suçlama,sessiz kalma ya da uzaklaşma . Bunların sonucunda hiç bir şey değişmiyor. En çok uzaklaşmada kurtulduğunuzu zannediyorsunuz. Oysa sorun duruyor ve bizi tıkanıklığa sürüklüyor.

  'İkimiz de ,aile içinde gerilim yaratan bir duruma karşı tek bir ''doğru'' tepki yolu varmış gibi davranıp kendi adımlarımızı değiştirmeden , diğer insanın adımlarını değiştirmeye çalıştığımız bir dansa başlamıştık. Sonuçta da hiç bir şey değişmemişti.'
 
  Benim ilgimi 'Sorun Kimin?' sorusu çok çekti. Bunun yanıtında mutabıksanız kitap işinize yarayacak gibime geliyor.

  Gene ilgimi en çok çeken konulardan biri yüklenenler ve yükleyenler. Başkasının öfkesinin yüklenilebileceğini ya da başkasına öfkemizi yükleyebileceğimizi hiç düşünmemiştim. Yüklenen misiniz , yükleyen misiniz? Ya da hangi konuda hangisisiniz?

  'Larry tabii ki birşeyler hissediyordu. Bu onun kariyeriydi ve haksızlık da  kendisine yapılmıştı. Ama onun tepki verme tarzı ve zamanlaması karısınınkinden farklıydı. Larry,ayrıca Sandra'yı kendisi adına tepki vermesi için kullanıyordu. Sandra'nın hızla patlaması onu zokayı yutmaktan kurtarmıştı. Bu olaydan dolayı huzursuzlık duymasına gerek yoktu artık, çünkü bu işi onun adına Sandra yapıyordu. Sandra , ne kadar çok duygu gösterirse , Larry'nin içindekiler o kadar azalıyordu.'

  'Çekilmez annelerimize karşı duyduğumuz öfke' bölümünü okurken çevremde ne kadar çok annesi ile sorun yaşayan kadın olduğunu farkettim. Hemen telefona sarılıp gene çok sevgili  arkadaşlarımdan birini aradım ve derhal kitabı okuması gerektiğini söyledim. Güldü ve 'tamam ,okuyacağım' dedi. İşte bu anda kadın olmak gerçekten şans, çok şükür ki biz dertleşiriz ve birbirimizin sorunlarını da biliriz.
  Tabii sadece anneler değil. Baba,kardeş ve çocuklarla ilgili yüklenimler ve de sonuçları var.

  'Tabii ki başkalarına bağlılık duymak,insanlara sevgi ve saygı östermek,gençlerin büyümelerine yardım etmek, hem kadınlar hem de erkekler için en değerli erdemler. Ama diğerlerinin sorunlarına karşı aşırı tepki verdiğimizde, bize ait olmayan sorumlulukları üstlendiğimizde ve kendi denetimimiz altında olmayan şeyleri denetlemeye çalıştığımızda sorun çıkıyor. Diğer bir birey adına aşırı yüklenmemiz , öfkelenmemize ve sonuçta, kimsenin gelişmesine yardım edememize yol açıyor.'

  Çözüm önerilerinde ise en çok dikkatimi çeken karşı taraftan gelecek direnişe karşın , sizin de statükoyu bozmaktan korkup içsel bir direnişinizin olabileceği.

  En tanıdık gelen ise,'ben' dilini kullanmak. 'Ben dili' gerçekten sihirli bir değnek gibi. Bizzat deneyimimle sabit ve en güzel tarafı da sonucu o dakka görmeniz.

 Bu kitabı bütün kadınlara ve bütün erkeklere kuvvetle tavsiye ediyorum. Eminim herkes kendisinden bir şeyler bulacak.

Hiç yorum yok :

Yorum Gönder