20 Temmuz 2012 Cuma

UMUDA DOĞRU-ANGELA'NIN KÜLLERİ 2 -Frank McCourt

Epsilon Yayınevi.
Basım Tarihi:Mart 2005- 9. Baskı
Çeviren:Neşe Olcaytu
O başdöndüren anlatımıyla Frankie'nin yaşamını izlemeye devam ediyoruz. Kitap İrlanda'dan Amerika'ya gemi yolculuğu ile başlar. Frank sonundaAmerika'ya kapağı atmıştır ama beş parasızdır. Otellerde hizmetçilik yapar,tuvalet temizler,rıhtımlarda  yük taşır. Kore savaşı çıkınca askere alınır, Almanya'ya gider. Ancak dinmeyen bir hayali vardır. Üniversiteye gitmek. Lise bile bitirmeyen birisi üniversiteye nasıl devam edecektir. Hangi parayla, hangi zamanda?

Umuda Doğru tam bir rüyaların gerçeğe dönme öyküsüdür. Zaten kitap 'Haydi ,rüya vakti geldi.' tümcesi ile başlar. Frankie'i hayallerini gerçekleştirme yolunda adım adım izleriz kitap boyunca. Gene o muzip  anlatım,gene o ince mizah. 
Frank'la beraber aile de yavaş yavaş kalkınmaktadır. İrlanda'ya yaptığı ziyaretler Frank için bir çeşit hesaplaşmadır. Yaşadığı herşeye karşın kitap boyunca yiğidin hakkını yiğide verir. Alkolik babasının ilerdeki yazım yaşamına katkısını itiraf eder ,yaptığı hırçınlıklara karşın annesinin fedakarlığını takdir eder.
 
'Mike'a özel hayatımdan pek fazla söz etmek istemiyorum. Amerika'da büyümüş bir insan olarak beni anlayabileceğini sanmıyorum ve çok utanıyorum. Rhode Island'da büyükannesi ile yaşadığı günlerden söz etmeye başlayınca kafam bulanıveriyor. Yazın deniz kıyısında,kışın dağda tatile çıkan ; hafta sonları erkek arkadaşlarıyla buluşan,okul yıllığını hazırlayan bir insan olarak hayatı bir Hollywood yıldızından farksız. Anne babası ayrılana kadar bu mutlu dönem sürüyor. Sonra babaannesi ile kaldığı zamanlar annesini ne kadar çok özlediğini ve hala geceleri ağladığını anlatıyor. Beni,lüks içinde bir akrabamın yanına gönderselerdi,ailemi ne kadar özlerdim diye kendimi tartıyorum. Her gün kuru ekmek yiyip çay içtiğimiz,yatakta pirelerle boğuştuğumuz,mahallede herkesle aynı tuvaleti paylaştığımız günleri arar mıydım? Hayır,bunların hiçbirini aramazdım ama annemle ve kardeşlerimle birlikte olduğumuz,ocağın karşısında babamın anlattığı masallarla alevlerin yanardağlara dönüştüğü o günleri özlerdim. Mike Small için üzülüyorum. Kardeşleri ve ailece karşısında oturdukları bir ateş yok.'

Vee,Frank'ın öğretmenlik yaşamı.Umuda Doğru'da başlangıcını okuyoruz.Sonra da 'Öğretmen'de devamını.Şimdi sıra üçlemenin sonuncusunda.

1 yorum :