15 Mayıs 2012 Salı

KİRPİNİN ZARAFETİ-Muriel Barberry

Turkuvaz Kitap
 Mayıs 2011 - 4. Basım
Çeviren: Işık Ergüden
   Önce bankacılık zamanlarımdan tanıdığım Ayşe'nin 11 Mayıs 2012 tarihli
e-postasını buraya alıntılıyorum.
 
'Merhaba..

Kirpinin zarafeti.. okudum.. çok şahane bir kitap.. herkese tavsiye ediyorum..

Böyle güzel tavsiyeler varsa memnun olurumJ

Sevgiler..'




Bu da benim yanıtım;
 
'Ayşe'cim,çok sevindim.Hani o kahvaltı günü çıkarken 'ben bu kitabı okuduğunuzu anlıycam' derken kastettiğim işte tam buydu.Kitap o kadar hoşuna gidiyor ki sana bunu tavsiye edenle duygularını paylaşmak istiyorsun.Ben de aynısını yapmıştım.

Başka kitaplara gelince bi dünya turuna ne dersin?

..........'

Ayşe'den gelen yanıt;

'Supersiniz.. Ben de kitap okurum sanirdim. Tavsiyelerin bi kismini okumustum. Digerlerini de ilk firsatta okuyacagim.

Ama kirpinin zarafeti bi muddet acik ara onde olacak:))

Tavsiyemle bu kitabi okuyan bir arkadasimin deyimiyle tam basucu kitabi..

Tekrar tesekkurler..'

  Eveett,bu mesajlardan da görüldüğü gibi Kirpinin Zarafeti'ni tavsiye ederken 'ben bu kitabı okuduğunuzu anlayacağım' diyorum. 'Nasıl?' deyip şaşkın yüzüme bakıyorlar. 'Onu o zaman görürsünüz' diyorum. Kitabı okuyan öyle etkileniyor ki duygularını paylaşmak, teşekkür etmek için kesinlikle geri dönüş yapıyor. Ben de Rüyam'a aynısını yapmıştım. İşte öyle bir kitap bu!

  Elli dört yaşında, dul, ufak tefek, tombul, çirkin ve eğitimsiz bir kadın olan Renee, Paris'te içinde kocaman  sekiz daire olan  zenginlerin oturduğu bir apartmanın uzun yıllardır kapıcısıdır. Beklenen kapıcı şablonuna görünüşte son derece uygundur. Filesinde makarna ve havuç taşır,dairesinden televizyon sesi eksik olmaz. Ancak bilerek planladığı bu görüntülerin altında Renee müthiş bir entelektüeldir. Deli gibi okur. Resimden,felsefeden anlar. Sinemaya tutkundur,gerçek bir müzik dinleyicisidir.
 
Apartmanda oturanlardan birinin on iki yaşında, tam bir yıl sonraki doğum gününde intihar etmeye karar vermiş üstün zekalı kızı Renee'yi yavaş yavaş fark etmektedir. Derken uzun yıllardır hiçbir sakininin değişmediği apartmanda kat sahiplerinin biri ölür ve daire el değiştirir. Dairenin yeni sahibi yine gayet zengin olan kibar bir Japon beyefendisidir. Derken bu yeni sakinin Renee'yle tanışmasıyla durumu fark etmesi bir olur. Veee bu üçlü arasında olaylar gelişmeye başlar.
 
  'Zenginler sıradan insanların insani duyguları daha az yoğun ve daha ilgisizce hissettiklerini sanırlar. Bunun nedeni belki de yoksulların yaşamlarının seyrekleşmiş olması ,paranın ve görgü kurallarının ,işbilirliğin oksijeninden yoksun olmasıdır. Bizler kapıcı olduğumuzdan ,ölümün bizler için vaka-i adiyeden olduğu,tuzu kurular için ise adaletsizliğin ve dramın giysilerine büründüğüne kesin gözüyle bakılır. Ölen bir kapıcı ,gündelik yaşamın akışındaki hafif bir boşluktur,hiçbir trajedinin eşlik etmediği biyolojik bir kesinliktir. Her gün onunla merdivenlerde ya da evlerinin kapısı önünde karşılaşan mülk sahipleri için Lucien asla çıkmadığı hiçliğe geri dönen bir var-olmayandı. Debdebesiz ve yapaylıktan yoksun, yarım yamalak bir yaşam sürdüğünden, öldüğü anda kuşkusuz ancak kısmen isyan duyabilecek bir hayvandı. Herkes gibi bizimde cehennemle cezalandırıldığımız ve ıstırap varlığımızı yiyip bitirirken kalbimiz öfkeyle kavruldukça, ölümün herkese esinlediği korku ve dehşetin kargaşası içinde, kendi kendimize çürüyüp kokuşmayı tamamladığımız buralarda kimsenin aklının ucundan bile geçmiyordu.'
 
  Kirpinin Zarafeti 2007 yılında Fransa'da bir milyondan fazla satmış. Ve bunu fazlasıyla hak ediyor.
 
  Son olarak iki farklı bakış açısı yorum eklemek istiyorum;
 
  Rüyam dedi ki -ikimizinde ergenlik çağında çocuğumuz var- 'Bir an öyle korktum ki ,çocuğun annesi kızının geçirdiklerinden o kadar bihaberdi ki, acaba öyle miyiz diye?'
 
  Tavsiye ettiklerimin içinde sadece bir tanesi, Yıldız, neden Renee'nin kendini sakladığını sordu. Sanki ben dahil herkese saklaması normal gelmişti. 'İlerleyen bölümlerde görülüyor' dedim. 

  Evet,okuması çok güzel bir kitaptı!

3 yorum :

  1. BLOGUNU İNCELEDİK GERÇEKTEN BAŞLANGIÇ İÇİN ÇOK GÜZEL DEVAMINI DİLERİZ.
    GÜLBİN-SAİME

    YanıtlaSil
  2. Çok güzel bir kitap öneriniz için çok teşekkürler...

    Okuduklarım arasından bir kitabı önermek isterim...

    İş işten geçti - Jean Paul Sartre

    Saygılar,

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. En kısa zamanda okuyacağım. Çok teşekkürler. İyi okumalar.

      Sil